Monday, 23 May 2016

Perkembangan Kemahiran

1. PERKEMBANGAN KEMAHIRAN
1. Sepak sila
i. STATIK
Prosedur :
Melambung bola dan melakukan sepak sila secara perseorangan.
Menggunakan kaki kiri / kanan.
Mulakan sepak sila dengan bola rendah, sederhana dan tinggi.

ii. DINAMIK
Prosedur :
Menerima dan menghantar bola secara berpasangan.
Melakukan dalam berbagai arah – kiri/ kanan/ depan/ belakang.
Menggunakan kedua - dua kaki secara berselang-seli.
Kawal bola dahulu kemudian buat hantaran tepat ke arah sasaran.
Tingkatkan aras ketinggian bola dan kawal lakuan sepakan tersebut.
Bergerak ke arah bola yang dilontar dan buat kawalan.
Menerima bola dari gelanggang lawan dan terus kawal
Menggunakan kaki kiri kanan secara berselang-seli.
Variasikan corak pergerakan melalui kreativiti jurulatih.

2. Kemahiran sepak kuda
i. STATIK
Prosedur :
Melambung bola dan menyepak dengan kekura kaki ke arah sasaran.
Menggunakan kaki kiri / kanan secara berselang-seli.

ii. DINAMIK
Prosedur: 
Sepak dengan menggunakan kekura kaki secara berpasangan.
Melakukan sepakan ke atas bola yang datang dari pelbagai arah.




3. Kemahiran menanduk
i. STATIK
Prosedur :
Melambung bola secara individu dan melakukan tandukan setempat.
Melakukan secara berulang-kali.

ii.  DINAMIK
Prosedur :
Menanduk bola yang dilambung secara berpasangan tepat ke arah sasaran.
Tingkatkan kelajuan bola yang dihantar untuk tandukan.
Memastikan bola yang ditanduk berada pada ketinggian yang sesuai.
Tanduk bola dari pelbagai arah dan kelajuan.
Jarakkan bola secara beransur-ansur.



4. Kemahiran rejaman
i. STATIK
Prosedur :
Melompat dan buat rejaman tanpa bola (bayangan) mengikut teknik rejaman.
Bola digantung mengikut paras ketinggian yang sesuai. Lompat dan lakukan rejaman kaki mengikut teknik rejaman yang dipilih.


ii. DINAMIK
Prosedur
Melambung bola dengan tangan dan buat rejaman mengikut gaya rejaman.
Variasikan kedudukan rejaman.
Pelbagaikan arah rejaman.

5. Kawalan gelanggang
i. AKTIVITI LITAR
Prosedur permainan :
Setiap kumpulan melakukan kemahiran mengikut Stesen yang telah ditetapkan.
Setiap kumpulan diberi masa 3 minit untuk melakukan kemahiran yang ditetapkan bagi setiap stesen dan seterusnya berpindah ke stesen yang seterusnya.


ii. HANTARAN MENGIKUT PUSINGAN SEGI TIGA
Prosedur permainan :
Arah boleh diubah-ubah mengikut arah anak panah selepas beberapa pusingan.
Hantaran dibuat dengan sekali sepakan /paha tandukan dan ditambah tidak melebihi dua kali berturut-turut. Pemain – pemain menghadap ke luar.

No comments:

Post a Comment