1. PERKEMBANGAN KEMAHIRAN
1. Sepak sila
i. STATIK
Prosedur :
- Melambung bola dan melakukan sepak sila secara perseorangan.
- Menggunakan kaki kiri / kanan.
- Mulakan sepak sila dengan bola rendah, sederhana dan tinggi.
ii. DINAMIK
Prosedur :
- Menerima dan menghantar bola secara berpasangan.
- Melakukan dalam berbagai arah – kiri/ kanan/ depan/ belakang.
- Menggunakan kedua - dua kaki secara berselang-seli.
- Kawal bola dahulu kemudian buat hantaran tepat ke arah sasaran.
- Tingkatkan aras ketinggian bola dan kawal lakuan sepakan tersebut.
- Bergerak ke arah bola yang dilontar dan buat kawalan.
- Menerima bola dari gelanggang lawan dan terus kawal
- Menggunakan kaki kiri kanan secara berselang-seli.
- Variasikan corak pergerakan melalui kreativiti jurulatih.
2. Kemahiran sepak kuda
i. STATIK
Prosedur :
- Melambung bola dan menyepak dengan kekura kaki ke arah sasaran.
- Menggunakan kaki kiri / kanan secara berselang-seli.
ii. DINAMIK
Prosedur:
- Sepak dengan menggunakan kekura kaki secara berpasangan.
- Melakukan sepakan ke atas bola yang datang dari pelbagai arah.
3. Kemahiran menanduk
i. STATIK
Prosedur :
- Melambung bola secara individu dan melakukan tandukan setempat.
- Melakukan secara berulang-kali.
ii. DINAMIK
Prosedur :
- Menanduk bola yang dilambung secara berpasangan tepat ke arah sasaran.
- Tingkatkan kelajuan bola yang dihantar untuk tandukan.
- Memastikan bola yang ditanduk berada pada ketinggian yang sesuai.
- Tanduk bola dari pelbagai arah dan kelajuan.
- Jarakkan bola secara beransur-ansur.
4. Kemahiran rejaman
i. STATIK
Prosedur :
- Melompat dan buat rejaman tanpa bola (bayangan) mengikut teknik rejaman.
- Bola digantung mengikut paras ketinggian yang sesuai. Lompat dan lakukan rejaman kaki mengikut teknik rejaman yang dipilih.
ii. DINAMIK
Prosedur
- Melambung bola dengan tangan dan buat rejaman mengikut gaya rejaman.
- Variasikan kedudukan rejaman.
- Pelbagaikan arah rejaman.
5. Kawalan gelanggang
i. AKTIVITI LITAR
Prosedur permainan :
- Setiap kumpulan melakukan kemahiran mengikut Stesen yang telah ditetapkan.
- Setiap kumpulan diberi masa 3 minit untuk melakukan kemahiran yang ditetapkan bagi setiap stesen dan seterusnya berpindah ke stesen yang seterusnya.
ii. HANTARAN MENGIKUT PUSINGAN SEGI TIGA
Prosedur permainan :
- Arah boleh diubah-ubah mengikut arah anak panah selepas beberapa pusingan.
- Hantaran dibuat dengan sekali sepakan /paha tandukan dan ditambah tidak melebihi dua kali berturut-turut. Pemain – pemain menghadap ke luar.
No comments:
Post a Comment